Iris Schüller
Research Assistant, PhD Student

Tel.: +49.89.289.2531
Uptown München-Campus D, Georg-Brauchle-Ring 60/62, Room R 207 (2nd floor)
Office hours: by arrangement (Email)
Email: iris.schueller(at)tum.de
Vita
Since 2017 | Managing Director of the Working Group Sports Science and Sports of the Universities in Bavaria |
Since 2024/25 | Laura Bassi Scholar (since 11/01/24) for excellent Women in Science and Friedrich Schiedel Fellow (since 04/01/25) for Technology and Society |
Since 2014 | Research Assistant, PhD Student at the Technical University of Munich |
2012 – 2014 | Second State Examination for the teaching profession at secondary school Regensburg, Vaterstetten und Coburg |
2007 – 2012 | University teacher training (Physical Education, English) at University Augsburg |
Research activities
- Childrens' and Adolescences' Health Promotion in School Conext
- SoKool Sport - Social Competence Learning in Physical Education
- Mental and Emotional Women's Health: Project WELL ConnecTUM – Network for Women's Emotional Literacy and Lifelong Health (Funded by the Friedrich Schiedel Fellowship)
Publications
Schüller, I., Wergin, V. V., & Mess, F. (2025). Strengthening social skills: developing a social competence intervention for physical education using intervention mapping—protocol paper. Frontiers in psychology, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1484943
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2019). Soziale Kompetenzen im Sportunterricht fördern – ein theoriebasiertes Unterrichtskonzept. sportunterricht, 68, 548 – 552.
Schüller, I. (2019). Wettbewerb und Kooperation – ein ungleiches Paar?. sportunterricht, 68, 553 – 556.
Schüller, I. (2019). Fairness und Fairplay. sportunterricht, 68, 557 – 560.
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2018). Physical activity interventions promoting social competence at school: A systematic review. Educational Research Review, 25, 39-55. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.09.001
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2017). Anwendung des Intervention Mapping Protokolls zur Entwicklung einer theorie-basierten Intervention zur Förderung sozialer Kompetenz im Sportunterricht. 23. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der dvs. Innovation & Technologie im Sport. München 2017.
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2017). Förderung der sozialen Kompetenz durch bewegungsbezogene Interventionen in der Schule: ein systematischer Review. 23. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der dvs. Innovation & Technologie im Sport, München 2017.
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2016). Interventionsstudien zur Förderung von sozialer Kompetenz im Sport in der Schule: Ein systematischer Review. 29. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik. Bildungsforschung im Sport, Frankfurt 2016.
Schüller, I. & Demetriou, Y. (2015). Effekte von Interventionsstudien zur Förderung sozialer Kompetenz durch Sport in der Schule. 22. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der dvs. Moving Minds - Crossing Boundaries in Sport Science, Mainz 2015
Schüller, I. (2014). Kreativ spielen im Handball: in Spiel- und Übungsformen zum Handball erfolgreiche Spielstrategien ausprobieren. Sportpädagogik, 2, 30-33.