Physical Activity and Sedentary Behavior of Children in Afterschool Programs: An Accelerometer-Based Analysis in Full-Day and Half-Day Elementary Schools in Germany
Körperliche Aktivität und inaktive Verhaltensweisen gelten als Einflussfaktoren eines gesunden Lebensstils. Die Schule kann einen entscheidenden Beitrag zur täglichen körperlichen Aktivität von Kindern beitragen. Abhängig von der schulischen Organisationsform verbringen Kindern ungefähr fünf (Halbtagsschule) bis acht (Ganztagsschule) Stunden in der Schule. Vor allem Ganztagsangebote außerhalb des Unterrichts können dazu beitragen, dass die körperliche Aktivität der Kinder steigt bzw. inaktive Verhaltensweisen reduziert werden und somit die Gesundheit verbessert wird. Es gibt bisher nur wenige Studien die die körperlichen Aktivität und Inaktivität in Abhängigkeit der schulischen Organisationsform vergleichen. Mit der vorliegenden Studie wurden zum ersten Mal die körperliche Aktivität und inaktive Verhaltensweisen deutscher Halb- und Ganztagsschüler mittels Akzelerometrie mit einer großen Stichprobe (N = 332) untersucht. In den Ergebnissen zur körperlichen Aktivität und Inaktivität werden sowohl die Organisationsformen Halbtagsschule und Ganztagsschule sowie auch unterschiedliche Tageszeiten verglichen. Zusätzlich wird der Einfluss spezifischer Ausprägungen der Ganztagsschule auf das Erreichen der WHO Bewegungsempfehlung für Kinder identifiziert. Die Ergebnisse zeigen unter anderem, dass Ganztagsschüler im Vergleich zu Halbtagsschülern weniger Zeit am Nachmittag inaktiv sind. Die Erkenntnisse der Studie sind hilfreich, um die Länge und den Inhalt von außerunterrichtlichen Angeboten in Ganztagsschulen so zu organisieren, dass Kinder mehr Zeit in Bewegung und weniger Zeit inaktiv verbringen.
Kuritz, A., Mall, C., Schnitzius, M., & Mess, F. (2020). Physical Activity and Sedentary Behavior of Children in Afterschool Programs: An Accelerometer-Based Analysis in Full-Day and Half-Day Elementary Schools in Germany. Frontiers in Public Health, 8. doi:10.3389/fpubh.2020.00463
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Determinants of Physical Activity and Sedentary Behavior in German Elementary School Physical Education Lessons
Physical activity (PA) in school physical education (PE) is a signature component of health promotion and health education. The study's aim was to explore PA levels and sedentary time in German elementary school PE lessons and relate them to selected personal and environmental PA determinants. Accelerometer measurements were collected from 328 students (47% male, mean age 8.7 ± 1.2 years) in 11 elementary schools in Baden-Wuerttemberg (Germany). PA levels and sedentary time were analyzed regarding gender, grade, body mass index, selected correlates of active living and health behaviors, as well as the PE teachers' PE education status. In line with previous research, the analyses of PA levels and sedentary time confirm gender and grade differences and highlight older girls as the less active group. Deviant weight status and parents' PA levels were found to be important determinants for PA levels and sedentary time of girls and offer starting points for intervention studies as well as gender-appropriate PE in elementary schools. Specialist PE teacher status proved to be a negative determinant of PA levels and sedentary time for boys and girls and should be investigated in further studies, especially regarding the didactic and methodological background.
Jaitner D, Bergmann M, Kuritz A, Mall C and Mess F (2020) Determinants of Physical Activity and Sedentary Behavior in German Elementary School Physical Education Lessons. Front. Sports Act. Living 2:113. doi: 10.3389/fspor.2020.00113
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